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Alexandra Lehmler "Sans Mots" - mit Franck Tortiller, Patrice Héral, Matthias Debus

Es ist hörbar eine Herzensangelegenheit: Das Enjoy Jazz Festival gab der Mannheimer Saxofonistin Alexandra die Möglichkeit, eine Wunschformation zusammenzustellen, und „sans mots“, die neue CD, ist das klingende Resultat: ein paritätisch besetztes, deutsch-französisches Quartett mit dem Vibraphonisten Franck Tortiller und dem Schlagzeuger Patrice Héral, sowie Alexandra Lehmler an den Saxofonen, dem Kontrabassisten Matthias Debus, ihrem Partner auch abseits der Bühne und auf einigen Stücken dem Karlsruher Trompeter und Flügelhornspieler Herbert Joos, einem feinsinnigen Veteran des experimentellen Jazz in Deutschland. 

Alexandra Lehmler, geboren 1979 in Bad Ems an der Lahn, ausgebildet in Mannheim, Stuttgart und Paris, Trägerin des Jazzpreis Baden-Württemberg 2014 und Stipendiatin der Kunststiftung Baden-Württemberg, ist eine der Vorzeigemusikerinnen der deutschen Szene. Eine brillante Überzeugungstäterin mit dem Hang zum Besonderen, die eine sehr persönlichen Balance zwischen Leidenschaft und Ausdruckswillen einerseits und der Sinnlichkeit von Groove und Melodie anstrebt. Seit langem schaut sie sich bei dieser Suche immer wieder jenseits der Grenze zu Frankreich um, wo die Jazzszene weitaus stärker von traditionellen Musikformen aus den Regionen sowie durch die Zuwanderung aus den ehemaligen Kolonien und die Globalisierung geprägten ist. Hier findet die Saxofonistin, die ebenso selbstverständlich den Karawanenklang des Sopransaxofons nutzt wie den flexiblen Biss des Altsaxofons oder das satte Röhren des Baritonsaxofon, viele Musiker, die ihren offensiv offenen Zugang teilen. Ihrem Spiel kommt das zugute: Selbstverständlich und selbstbewusst verwendet sie Motive aus der Weltmusik und  bewegt sich mit gleicher Überzeugung in minimalistischen oder elektrifizierten Klanglandschaften, die auch einmal düster und rockig werden können, dreckig und derb. Eine Frage nicht von Stilen, nicht des Styles. Eine Frage des Stils, und davon hat sie reichlich. 

Mit dem neuen Quartett kommt sie dieser Idealvorstellung einer polystilistischen Offenheit schon sehr nahe, und daran haben die beiden französischen Musiker ihren Anteil: Während Patice Héral am Schlagzeug die Grenzen zwischen Groove und Swing auflöst, das eine mal den Backbeat rocken lässt und an anderer Stelle in einen eleganten Swing verfällt, der sich auch von ungeraden Taktarten nicht aus dem Konzept bringen lässt und zwischendurch als Vokalkünstler am Digitaldelay eine erdige Note einbringt, verflüssigt der Glockenklang von Franck Tortillers Umgang mit dem Vibraphon die harmonischen Räume und öffnet ungeahnte Räume für Lehmlers Spiel mit den Potentialen der Melodie. 

Jazz ist Personenmusik, und „sans mots“ ist ein Spiegel der musikalischen Persönlichkeit von Alexandra Lehmler: feurig, energisch, wandlungsfähig, mit vollem Herzen gebunden an die Sinnlichkeit von Groove und Melodie und auf eine sehr zeitgenössische Art zeitlos.  

 


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Alexandra Lehmler Quartet -

Jazz Baby!

live with Apollonio Maiello- piano, Matthias Debus- bass, Rodrigo Villalon-drums

Alexandra Lehmler loves clear and precise words. She did not call her previous CD “No Blah Blah” by chance and now her new album appears with the succinct title “Jazz Baby”. Also this time the saxophonist lets words become actions. For her jazz is not only a bloodless term, but music that is alive in its most significant degree. Latest while hearing her compositions everybody knows what is meant. For the 34-year-old musician from the southwest of Germany the appeal of jazz lies in the sheer endless possibilities. Lehmlers music is the sounding counter evidence that jazz, as she relates to it, does not fit in any scheme. Jazz is just what someone makes out of it…. Jazz is energy, it pushes forward. Jazz is music for an audience, which can already feel this magic after a few moments at Alexandra Lehmler’s concerts. Beside the band leader, who masters all saxophones, the optimally well-rehearsed band is making sure of it. With Oliver Mass (piano), Matthias Debus (bass), Max Mahlert (drums) and Rodrigo Villalon (percussion) she does not only have top-class improvisors, but also brought designated team player into her band. The unmistakable, variable, modern sound of the band indicates that the five musicians do not just play together since yesterday.

But Alexandra Lehmler hence also is at the (jazz) pulse of time, not because she performs classics of the jazz literature for the n-th time, but preferably plays her own compositions. Also this time she and bassist Matthias Debus tailored customized pieces of music, which are as colorful as the musical influences. Sometimes colored tones of world music gleam through, other times classical elements sparkle and betimes it becomes rocky, grungy and rough. At the end it is just “Jazz Baby!” 100 % up to date and without compromises.

From the press:

„Jazz at high level!“

-Die Welt, 1/2012-

“It opens up your heart. For “No Blah Blah” Alexandra Lehmler (...) has recorded eleven tracks, in which she takes up more or less everything there is between Fusion, Ibero-Jazz, Space-Jazz, Latin America, South America, the Mediterranean area, Garbareks Scandinavia and the beats of Drum’n’Bass in rhythms and melodic creation.

With others an aggregation of randomness could occur – not with her. The elements meld from the first to the last sound into a coherent mélange at which – similar to the dish of some gourmet chefs – the origin of the single ingredients become totally unimportant.
Lehmler herself plays on soprano, old saxophone and baritone saxophone clear melodies, not as a glossily spotlighted lead singer, but delightfully imbedded in the ensemble and still formative. (…) Thereby a certain suction evolves through ongoing changes of rhythms and colors and a feeling that something new and unexpected could appear any time in the unobtrusively flowing soundscape. In short: listening is fun.”
-RONDO 02/2012, WERNER STIEFELE-

„Artistic authenticity as a possible way to success? In any case playful wit and maturity appear in the eleven tracks of the album as well as a wide stylistic spectrum in which colors of Latin and Modern Jazz shimmer, but still giving enough space for folkloric, pop-and world music.”

-JAZZTHING, MARTIN LAURENTIUS, 92-2012-

„Rarely a record has succeeded in catching the inquiring, urging curiosity of an artist so wonderfully. This certainly is related with the fact that the musicians do know each other for a long time and thus provide Alexandra Lehmler an ideal free space for her musical enquiring mind. At the same time creating free space does not mean that the common creative dialogue falls by the wayside. This is further heated up with that Alexandra Lehmler in fact brings her alto saxophone as a host instrument into this utterly smooth play, but also picks to the soprano and baritone saxophone. (…)
Through the whole record Alexandra Lehmler sounds free and exhilarated and gives the feeling with playing every note that she is doing exactly what she wants to do. That is why the album is so terrifically convincing.”

-JAZZ ́N ́MORE, 03/2012-

„There are South American sounds to be heard but also Mediterranean ease and oriental depth do resound and that it occasionally rocks powerful is a matter of course: the music of the Alexandra Lehmler quintet captivates by originality and openness. The stylistic variety is formed to an own music, which is full of drive and intelligence and carries the audience in the fully occupied jazz cellar away.”

-SÜDKURIER.DE, FRIEDHELM SCHULTZ, 01/2012-

 


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NETNAR TSINIM

In the name of the notes

What connects the four members of „Netnar Tsinim“ is beside to their clerical history as “Minis Tranten” (altar servers) particularly the spirit of music. Yet the former is history and today they have a totally different mission: the four former acolytes from the Rhein-Neckar region are on the way in the name of the notes to convert untiringly the audience by means of sophisticated easy listening. And therefor (almost) all musical means are okay for them. “Netnar Tsinim” is band with missionary eagerness to blend fine Jazz- World- Chanson- Latin- Groove- music to divine world music.

The quartet takes unusual paths, which already becomes evident with the instrumentation. A harmony instrument is knowingly renounced, the quartet exists of two brass wind instruments, bass and drums. And because there is no musical material for suchlike constellation, the bassist Matthias Debus creates tailor-made arrangements for his band. The sound garments which thereby occur, sometimes shimmer in a luminous red, sometimes shine in juicy green, are sometimes kept in subdued shades of grey or shimmer in a strong jazzy blue. All other timbres are not excluded, intermediate color hue is explicitly desired.

For the fact that this open concept works and does not drift off into randomness the four grown musicians make sure in the truest sense of word effortlessly in playing: Alexandra Lehmler has been awarded for her multifarious play with the renowned “SWR Jazzpreis 2014” and she has been successful for years with her own quartet. Bernhard Vanecek not only puts as (classically qualified) trombonist, but also in the melodica skilful impulses. The substantially ornamented foundation and the needed grip on reality are delivered by double-bass player Matthias Debus and by virtuosic drummer Erwin Ditzner.

The band „Netnar Tsinim“ masters the dreaded split between E-and U-music back to front, it can be entertaining or concertante at the same time, in which the crossovers are always fluent. Besides, humorous elements are not excluded! Matthias Debus brings the musical concept to a minimum formula:” We play music with quality without too much brain…”

Diskografie:
Netnar Tsinim: Netnar Tsinim (fixcel records, 2010)
Netnar Tsinim: Instant Miner (fizz Records, 2013)


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Herr Hering, die liebe Frau Gerburg und die JazzBand

Jazz für Kinder

 

Was ist Jazz oder was kann Jazz alles sein? Wo und wie ensteht Musik und welche Instrumente stehen da eigentlich auf der Bühne?

Viele Fragen, viele Antworten erklärt von Herrn Hering und der lieben Frau Gerburg.

Dieses Projekt richtet sich an Kinder im Kindergarten- und Grundschulalter.


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Duo Maiello - Lehmler

Apollonio Maiello und Alexandra Lehmler spielen seit 2013 in der intimen Formation des Duos zusammen.

Ihre Musik ist souverän im Vortrag, komplex, dabei aber nicht unnötig verkompliziert. Mit deutlich spürbaren Wurzeln, dabei aber voll eigenen Ausdrucks. Kurz, aus dem Bauch kommende, gewachsene Musik, der man trotzdem Kopfeinsatz und Überlegung anmerkt.

Die alten Meister des Jazz haben sie hörbar intensiv studiert; immer wieder tauchen Einflüsse verschiedener Jazzepochen in ihrem Spiel auf, verinnerlichte Melodielinien und lyrische Themen – und sehr viel eigene Kontur.

Der 1993 geborene, deutsch-italienisch stämmige Apollonio Maiello hat schon in jungen Jahren gelernt Genregrenzen zu überschreiten und damit grosse Erfolge gefeiert.
Er war als Teilnehmer beim Bundeswettbewerb „Jugend Jazzt“ dabei, war Jungstudent bei Sebastian Sternal an der Musikhochschule in Mainz und Mitglied im Jugendjazzorchester Rheinland-Pfalz.
Er gewann die Wettbewerbe „Jazz by the pool“ (2012 und 2013), „Premio Dolce Vita“ (beide Italien), „Jazz Me“ (Eberbach) und mit seiner Band „The Ropesh“ auch noch den „Jungen Deutschen Jazzpreis“ in Osnabrück.
Als Komponist schreibt Maiello für Filme, Chöre und unterschiedliche Jazzbesetzungen.

 

 english Information 

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